onsdag 4 november 2009

vad ska jag göra?

Äter en mandarin till (det har blivit några under dagen. Det börjar verkligen bli säsong för dem nu, så jag njuter så länge det varar.) och funderar på vad jag ska göra av kvällen. David är ju som sagt borta över natten, så det är helt upp till mig vad som händer. Antingen ska jag göra chokladbollar och se en mysig film, eller så kyper jag ner i mysigaste pyjamasen och förlorar mig bort bland de engelska hederna och läser Wuthering Heights... Båda är lockande...
Porsche är ingen idé att fråga vad han vill. Han håller just på att jaga råttan hit och dit genom lägenheten, och jag tror att han vill fortsätta med det en stund till.

Precis som jag hade tänkt så har jag stickat en hel del idag. Nackdelen med att sticka i svart är ju att när ljuset blir skummare på eftermiddagen blir det ganska klurigt att se vad man gör egentligen, om man inte har en lampa precis över axeln då. Det blir väldigt snyggt med lystern från Cotton Viscose, och det blir ett snyggt fall. Jag gillar svart, i perioder har det nästan varit uteslutande svarta kläder som gällt för min del, men det är inte en rolig färg att sticka i... Tyvärr. Det är så snyggt med stickade svarta kläder!
Men att sticka stora projekt med en färg kan ju bli lite enformigt ibland. Men jag har inte tröttnat, mamma, och jag tycker inte att det är tråkigt så ha inga skuldkänslor! Jag erbjöd mig ju att sticka och hjälpte dig att välja garn.
När koftan är klar har jag lite julklappsprojekt som ska göras klara, och så funderar jag på ett par nya vantar till mig själv. Kan hända att det blir en mössa någon gång också... Otroligt beroendeframkallade det här garnpysslandet...

Jag funderar på att ta mig ner på stan i morgon. Tänkte kolla utbudet på ett par second hand-ställen. Både Röda Korset och Hela människan har ju butiker inte alls långt ifrån varandra. De brukar ha väldigt bra priser för tunna plånböcker, roliga och udda grejer, och så går ju pengarna till en riktigt bra verksamhet. Jag köper hellre en klänning som behöver ändras en aning där, än en ny, massproducerad klänning till ett pris som inte ens täcker vad tyget skulle kosta i Sverige. Jag får liksom inte ekvationen att gå ihop. Superbilliga kläder som transporterats från andra sidan jorden... Personalen i butiken ska ha lön, det kostar att transportera, tyget och lokalen plaggen sys i kostar pengar. Får då personen som sytt kläderna en skälig lön och arbetsvillkor som är ok? Jag är tveksam...
Dessutom bidrar man mindre till konsumtionssamhället och koldioxidutsläpp vid transport om man köper second hand. Och risken att någon annan kommer i lika kläder minskar radikalt. Jag ser bara fördelar, så om man ändå behöver en ny klänning, varför inte ge second hand-ställena en chans?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)