lördag 17 juli 2010

Semestertider

De närmaste veckorna kommer det nog att bli glest mellan blogguppdateringarna igen. David har semester, och vi ska ut och åka kors och tvärs i landet. Njuta av ledighet, hälsa på "Kanins alla släktingar och vänner" (ingen nämnd, ingen glömd...) och bara ha det bra. Det varkar ju som om den här extrema hettan ger mer sig, och det blir faktiskt rätt skönt. 20-25 grader räcker bra för min del.

Medan David tog en cykeltur passade jag på att diska och sila upp flädersaften. Har provsmakat också, och den smakar som den ska.
Första gången jag gjorde saft insåg jag hur lite flaskor vi hade. Saft ska tappas på glasflaskor, så är det bara. Köpa tomma glasflaskor kan man göra om man vill ha extra fina flaskor, och några har jag faktiskt från second hand. Men det känns ju onödigt att köpa hem saker i glasflaskor, använda innehållet, slänga flaskan (till glasåtervinning, givetvis) och köpa andra tomma flaskor... Och vad köper man i glasflaskor? Och det måste dessutom vara bra korkar/lock på dem... Så nu brukar jag spara tomma flaskor för att ha något att hälla upp saft i... Det gäller att inte ta fel bara!
Oj, vad har matte för spännande på golvet nu då?
Ska det här verkligen vara gott? Jag är tveksam...

Ett urval av flaskorna. De flesta är mer diskreta än så här, men vin- och spritflaskor har faktiskt ofta en väldigt bra form och storlek när det gäller förvaring!

6 kommentarer:

  1. Vi brukar försöka spara de som har skruvkort, men de flesta har ju inte det nu för tiden. Vi dricker inte så mycket sprit, så där blir det inte många och vin har ju bara vanlig kork.
    Hoppas ni får en skön semester ihop och att ni får många fina upplevelser att se tillbaka till i höst.
    Ha det så bra nu.

    SvaraRadera
  2. Har ni vägarna förbi Märsta? ;)

    SvaraRadera
  3. Nä, spritågången är inte så stor här heller, men jag spar de flaskor som blir, och sen kan man ju återanvända dem in i det oändliga.

    SvaraRadera
  4. Här är fortfarande jättevarmt! Har stått i duschen och kylt ner mig för att orka klippa gräset, längtar efter svalare väder! Ha så jättetrevligt på semestern!

    SvaraRadera
  5. Får jag tipsa om Slom, flaska med kork: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50108908

    SvaraRadera
  6. Oscar: Klart att du får tipsa, men jag är rädd att det är bortkastat på mig... Har rätt mycket tomma flaskor nu för tiden, och det känns lite onödigt att köpa flaskor då. Dessutom finns det liknande, fast begagnade, både i vårt förråd och på second hand-stället några hundra meter bort. Till IKEA är det ju flera mil. ;) Men visst är det snyggt med kork-flaskor!

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)