måndag 21 december 2009

Godisverkstad

Flitens lampa lyser i köket. Två olika chokladsmetar (som ska bli tryffel) står och stelnar, och på spisen kokar en sats kola med pepparkakskryddor. Jag brukar gra en chokladkola varje år, och sen brukar det bli en annan sort också. Smörkola eller citronkola oftast. Men i år ble det som sagt en pepparkakskola. Än är inte smeten färdigkokad, men jag har gjort några "onödiga" kulprov och smakat, och den blir riktigt god. En härlig gräddkola med lagom mycket pepparkakssmak. Jag utgick från mitt grundrecept, och tillsatte kanel, malda nejlikor och mald ingefära.

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap

kokas upp utan lock

smaksätt med t ex

2 msk kakao
eller
½ msk kanel
½ tsk malda nejlikor
½ tsk mald ingefära

mot slutet av koktiden tilsätter man 1 msk smör/margarin (inte bordsmargarin alltså).

Rör om då och då, gör ett kulprov när smeten börjar bli lite seg. När smeten är f'ärdig (kan ta nån timme, så jäkta inte. Det beror på hur vid kastrull man har, hur bra den leder värme och sånt, så någon tid går inte att säga), häll upp den i en smord fyrkantig form, låt stelna (i kylskåp om man vill det) och skär i lagom stora bitar. Slå in i smörpapper och förvara kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)