lördag 15 augusti 2009

Kantareller och blåbär

Så här års är skogarna här fulla med bär och svamp. Underbart! Nu är jag absolut ingen svampexpert, men kantareller känner jag igen, och trattkantareller. Och vem kan motstå knähögt ris med centimeterstora blåbär?Nån gång varje helg packar David och jag ryggsäckarna med matsäck och cyklar iväg för att njuta av vad naturen bjuder på. Idag blev resultatet ett par liter blåbär (har kokat sylt på fyra liter, och har tre till i frysen) och rätt mycket kantareller. Har just rensat dem och delat de stora i mindre bitar, och det blev en och en halv liter den här gången. Visst, många plockar hur mycket som helst i sommar, men vi har inte riktigt hittat de där superställena. Vi är rätt ovana svampplockare, men det är liksom dumt att låta bli att plocka dem när man nästan snubblar på guldgula hattar. Och det ÄR gott. Jättegott! Här om dagen åt vi rökt sik med stekta kantareller och smörfräst spenat. Underbart!

Hittade en hel del kantareller när jag var ute med pappa för några veckor sen också.

Ett bra ställe har vi, men jag tror inte att vi är ensamma om att plocka där. Det är en del spår och rester av plockade svampar som tyder på det. När vi kom tillbaka till våra cyklar efter en svamplockarrunda kom ett par bilar dit. Vi möttes av missnöjda blickar från bilisterna när de klev ur bilen, utrustade med en stor papperskasse... Vi brukar ha med en vanlig kompostpåse och lägga eventuela svampar i den. Då känner man sig inte så överambitiös (pinsamt om man inte hittar så mycket svamp att man inte täcker botten när man har något så stort att plocka i...), och det går att ta hela skörden i ryggsäcken när det är dags att vända hemåt igen.


Mitt strumpskaft växte fort, och jag har börjat på hälen nu. Tror de kommer att bli riktigt bra, garnet jag valde känns skönt. Inte för lätt att nöta sönder (mina hälar nöter hål på stickade strumpor på nolltid. Tror de är "spetsigare" än vad genomsnittshälar är.) Perfekt bussstickning när jag åker till Uppsala i morgon, med andra ord. Ska möta upp mor, far och bror på stationen, och sen ska vi ta oss ut till Emelie, Martin och systerdottern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)