torsdag 25 juni 2009

Iste


En god och bra törstsläckare såna här soliga dagar är iste. Väldigt lätt att göra själv också! Jag håller på att prova mig fram för att hitta det bästa teet att ha som grund, och den här gången är det ett krav-märkt English Breakfast. Jag är ingen fan av den smaken annars, men det fungerade riktigt bra!
Några exakta mått har jag inte, utan brygger en kanna starkt te och häller i socker. Mycket socker, mer än man tror. Tror det blev ca 4 msk till en liter te senast. Låt svalna och pressa i citronsaft. Jag hade en liten citron till min kanna, och det blev ganska lagom. Låt stå i kylen och bli riktigt kallt, servera med is och en citronskiva. Ju kallare desto godare!
Nu har jag en ny kanna på gång, och använde rättvisemärkt Darljeeling som grund den här gången, det står och drar i köket just nu.
Jag har provat att använda ett rent rooibos (rött te), men det smakade mer som svag nyponsoppa än iste när jag var klar! Svart eller grönt te är nog bättre som grund om man vill ha den där lätta beskan i bakgrunden.
Vi fick några teprover av en kompis nyligen, och det är de proverna jag använder till iste nu. Men det är inte mycket kvar, så vi får nog köpa något lämpligt te snart är jag rädd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)