torsdag 26 mars 2009

Sekatören har kommit

Har just varit på ICA och hämtat ett paket. Sekatören jag vann för ett par dagar sen hade redan kommit! Packat upp paketet och klappat lite på den. Ska ta med den till mor och far efter Hammerfall-konserten på söndag och testa den tänkte jag. Fullständig recension kommer nästa vecka.

Den är mycket större än jag trodde. Tror inte jag kommer att använda den så mycket när jag klättrar på stegar i träd, den få helt enkelt inte plats i fickorna på mina arbetsbyxor. Det som är för tjockt för att jag ska orka ta med Felcon då sågar jag ju ändå. Men den kommer säkert funka utmärkt när jag ger mig i kast med att föryngra den stora syrenbusken. Man kanske rent av skulle våga sig på den helt vildvuxna rosen? De har ett jättebuskage av rosor runt ett päronträd. En vit, fylld doftande sort. Jag är jättedålig på rosor, men det kan vara Finlands vita ros. Beskrivningen stämmer i alla fall. Blomningen är ganska tidig och kort, men just under den veckan är hela busken täckt av blommor och doften är ljuvlig.
Jag är inte överförtjust i rosor, men gammeldags rosor tycker jag mer om. Både enkla, dubbla och fyllda, helst ska de dofta också. Ganska robusta i växtsättet. Jag har väldigt svårt för de sorter som är framavlade bara för blomningens skull och som inte klarar av att hålla grenarna uppe för att blommorna väger för mycket. "Barbie-rosor" vet jag en tjej som kallar dem, bara för att de har en förmåga attse så konstgjorda och plastiga ut.
Eyeopener räknas visserligen till de moderna buskrosorna men är ändå en favorit. Enkel med klara färger. Inget romantiskt nyponros-rosa. Blev kär i den i somras på Wij Trädgårdar.

Den här bilden är lånad från http://www.classicroses.co.uk/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten kommentar så blir jag glad. :)